Teamabild: Pixabay.

Årets julklapp luktade gott

När e-handlarna summerar årets julhandel så är årets julklapp en parfym. Detta enligt prisbevakaren Woilá.

Mycket av julhandeln har nu övergått från att springa i butiker till att handla via nätet. I vart fall om man får tro prisbevakartjänsten Woliá. Via anonymiserad data har man kunnat se vilka varugrupper som varit mest populära inför och under jul. Undersökningen bygger på data från cirka 5000 köp hos de stora e-handlarna i Sverige.

— Vi ser tydligt att den mest populära kategorin inför jul är produkter är skönhet och hälsa, och att den allra största specifika varugruppen är parfym. Vanligtvis utses årets julklapp innan handeln ens nått sina största peakar inför jul. Men vi kan se vad som faktiskt är mest sålt på riktigt, säger Wilhelm Schenning, vd på Woilà, i ett pressutskick.

Via data kan man även se att det är även stor skillnad på när vi handlar inför jul.

— Veckan innan jul handlar svenskar i snitt ungefär lika mycket som en vanlig vecka. Statistik vi tagit fram visar även att trenden är att fler handlar sina julklappar under Black Friday. Under den veckan tredubblas nästan antalet köp, jämfört med en vanlig vecka, säger Wilhelm Schenning, vd på Woilà, avslutningsvis.