Bild: Pixabay

Mellandagsrea – då ökar klagomålen

Har du varit med om att tv:n du tänkt köpa på rean inte finns i butiken – men att det finns dyrare alternativ? Då är du inte ensam, för under mellandagsrean är det många som klagar hos Konsumentverket.

Mellandagsrean pågår för fullt. Och det är också högsäsong hos Konsumentverket. Klagomålen ökar nämligen dramatiskt när det är rea. Dessutom ökar antalet klagomål år för år. 2008 fick Konsumentverket in 3 700 klagomål. I år är siffran uppe i 15 000!

Finns inte

– Anmälningarna handlar till exempel om att en tv annonserats ut väldigt billigt, men när man kommer till butiken så finns inte varan där. Då blir man i stället erbjuden en annan tv till mycket högre pris, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, till Sveriges Radio.

Prishöjningar

Lockvaror är vanligt, men prishöjningar inför rean förekommer också.

– Sedan handlar det om att butikerna höjt priset innan rean och räknar procenten på det gamla priset, för att varan ska se ut som att den är sänkt mycket mer än den egentligen är, säger Anna Lindström.

Känner du dig lurad så tycker Anna Lindström att:
– Man kan göra en anmälan till oss på Konsumentverket om vilseledande marknadsföring beträffande pris.