Bild: Region Östergötland/Östgötatrafiken

Fjärrtågens problem dumpas i Östergötland

Tänk om Trafikverket! Det skriver Sofia Malander och Göran Gunnarsson i sin debattartikel med anledning av försämringarna för Östgötapendeln.

DEBATT. Östgötarna har kommit att uppskatta Östgötapendeln i väldigt hög grad. Resandet har fördubblats de senaste fem åren och det görs nu fyra miljoner resor årligen med Östgötapendeln, som också har en kundnöjdhet som ligger i topp i länet.

Region Östergötland och Östgötatrafiken har investerat stora resurser i en tät trafik med regelbundna avgångar var 15:e minut i rusningstid, vilket bland annat har krävt fler och större fordon. Under 2018 har tidtabellen varit taktfast och punktligheten så bra som 95 procent*, vilket är i topp i Sverige. Med ett sådant utbud blir pendeltåget ett snabbt, bekvämt och mycket attraktivt alternativ till bilen och Östergötland arbetar därmed effektivt i riktning mot de globala miljömålen.

På andra håll i vårt avlånga land är utvecklingen tyvärr inte lika positiv. Störningarna i infrastrukturen i Stockholmsområdet och i Skåne är många, och punktligheten har mycket mer att önska. Detta påverkar i sin tur fjärrtågen, till exempel SJ:s tågresor mellan Stockholm och Malmö. En logisk och naturlig lösning på ett sådant problem vore att hitta lösningar på problemen där de finns, men tyvärr inte i detta fall. Trafikverket har i stället beslutat att ”lösa” fjärrtågens förseningar, som uppstår i Stockholmsområdet och i Skåne, genom att ge dem större utrymme genom Östergötland.

Vad innebär då detta konkret? Jo, när fjärrtågen kör genom Östergötland ska de få en extra stor tidsmarginal till framförvarande tåg så att de kan hålla en hög och jämn hastighet och ta igen förseningar som orsakats i Stockholm eller Skåne. Alla andra tåg måste då flytta på sig och tidtabellen för Östgötapendeln drabbas negativt. Från den 9 december får inte Östgötapendeln behålla sina stabila avgångar varje kvart i rusningstid utan får istället en ”ryckig” tidtabell. Ibland kommer pendeln att avgå med fem minuters mellanrum och ibland med 25 minuters mellanrum. Vissa tåg riskerar att bli överfulla och andra halvtomma. Bytestiden mellan Östgötapendeln och annan trafik i Östgötatrafikens kollektivtrafiksystem blir längre då bussarna ibland inte ”hinner fram” till tågavgångarna. Vi kan helt enkelt inte erbjuda kunderna en lika bra resa och fler väljer då i värsta fall – helt förståeligt – att byta bort kollektivtrafiken mot bilen. Den positiva utvecklingen av antalet hållbara resor i Östergötland får en rejäl och helt oförtjänt törn på grund av problem som finns på helt andra platser i vårt land.

Ytterligare negativa konsekvenser av Trafikverkets beslut är att det går åt fler fordon för att köra en ineffektiv tidtabell. Då är det lätt att räkna ut att även kostnaderna för pendeltågstrafiken i vårt län kommer att öka. Pengar som i stället kunde ha lagts på att erbjuda mer och tätare trafik.

Nej, tänk om Trafikverket! Lös problemen där de uppstår, och dumpa dem inte hos oss i Östergötland. Vår kollektivtrafik har en positiv utvecklingskurva och behöver även fortsättningsvis få de rätta förutsättningarna för att vara ett verktyg för en hållbar regional tillväxt.

Sofia Malander, vd Östgötatrafiken
Göran Gunnarsson, ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, Region Östergötland

Fotnot: *Punktliga tåg är tåg som ankommer i tid eller är max 3 min sena.

Gör som debattörerna och tyck till om detta ämne eller något annat. Debattera på vår Facebook-sida eller skicka in din debattartikel till oss på: press@linkopingnews.se

Östgötarna får ta smällen – pendeln blir sämre

 

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till Linköping News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner Linköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Linköping News på Facebook.

-----

No more pages to load