Montage

Bonnier positionerar sig i streamingkriget

I streamingkriget som pågår har Bonnier länge legat efter både Viaplay och de amerikanska storheterna Netflix och HBO, men nu positionerar man sig på marknaden.

Svenska Bonnier ger sig in i kriget med en ny satsning och vill slå sig in på den dokumentära scenen med den nya tjänsten Docma.

Och som namnet avslöjar är nischen helt och hållet dokumentär. Något som varit en smal genre, men som växt de senaste åren i en bransch där medieutbudet annars främst har bestått av underhållning till den breda publiken.

– Docma är både djupgående, underhållande och pedagogiskt för dem som vill bli smartare, säger Jakob Meng, chef för digitala produkter från Bonnier Publications, i en kommentar.

Med tidningar som Illustrerad vetenskap och Världens historia ter det sig inte valet av tema så konstigt för att vara Bonnier som också låtit sakkunniga experter få styra urvalet av vilka filmer som ska finnas tillgängliga på tjänsten.

Man beskriver också själva att innehållet kommer att likna det publiken får just från nämnda magasin och det produceras av bland andra BBC, PBS och ZDF.

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till Linköping News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner Linköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Linköping News på Facebook.

-----

No more pages to load