Foto: Carl Adam Tillberg

Nu inleds största projektet i Göta kanals moderna historia

Redan 1834 nämns kanalbanken mellan Tegelbruket och Mem som Göta kanals ”Akilleshäl” och nu är äntligen tanken att man ska göra något åt det.

Anledningen till att sträckan mellan Tegelbruket i Söderköping och Mem länge har varit ett problembarn för AB Göta Kanalbolag beror på att det är väldigt dåliga markförhållanden som gör att kanalbanken sjunger.

Därför har den varit högt prioriterad för bolaget och nu har alltså det största projektet hittills inom vad man kallar Göta kanal 2.0 startat – att bygga en ny kanalbank.

Nog måste man säga att Göta kanal som sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar är ett av Sveriges absolut största byggprojekt någonsin.

Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

I dagsläget, tömd och utschaktad, ser den mer ut som ett litet vanligt dike kan tyckas på bilderna.

Arbetet som nu startar med att bygga en ny kanalbank denna sträcka innebär ett mycket svårt geotekniskt arbete och har efter upphandling tilldelats Söderköpingsföretaget SM Entreprenad, som nu etablerat en arbetsstation, byggt en ny arbetsväg och börjat riva kanalbanken.

– Arbetet genomförs så att vi först schaktar bort den befintliga kanalbanken och därefter bygger upp en ny med en kärna av lättfyllning. Som tätning mot kanalen kommer ett system av skyddsdukar, gummiduk och lera att användas, berättar Lars Preuschhof, projektledare på SM Entreprenad.

Göta Kanalbolags vd Roger Altsäter är mycket nöjd med att projektet nu äntligen har startat.

– Vi är väldigt glada över att projektet äntligen kan komma igång eftersom det varit ett bekymmer i många år. Lättfyllning är en ny metod för oss på Göta kanal men vi ser det som en bra och hållbar lösning eftersom vikten är av vital betydelse, säger han.

Under byggtiden januari till april kommer det på grund av de stora mängder schaktmassor som ska transporteras att vara hög belastning med tung trafik som kör långsamt genom Söderköping. Främst påverkas Ågatan samt Skepparevägen.

– Vi försöker självklart göra allt vi kan för att trafiken ska störa så lite som möjligt, säger Lars Preuschhof, SM Entreprenad.

Farleden Göta kanal är öppen maj-september.

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till Linköping News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner Linköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Linköping News på Facebook.

-----

No more pages to load