Fransén: Fenomenet som lurar dig på sociala medier

Tre miljoner människor har hoppat på tåget med nya digitala valutan, vågar du avstå? skriver entreprenören Daniel Fransén i krönikan.

KRÖNIKA. Du öppnar telefonen en gråmulen novemberdag på kontoret, ser en gammal klasskompis posta en påbörjad mysig bordsdukning i ett vitt, luftigt och lantligt kök på Instagram.

Känslan trycker till i magtrakten vad f… är hon ledig mitt i veckan? Tankarna börjar rotera i ditt medvetande.

Instagram-bilden med det vidriga högkontrastfiltret ler mot dig:

Vardagslyx med Hummer och Pol Roger – på en tisdag, tacksam!

#världenslyckligaste

Varför gör vi aldrig sånt, tänker du irriterat. Samtidigt går du in på Systembolagets hemsida, i kväll blir det något med skal, spelar mindre roll vad.

Är det ingen som jobbar?

Att du lovat att bli klar med den särskilt besvärliga rapporten senast i morgon klockan 08.00 känns långt borta. Samtidigt fortsätter du med andra handen att frenetisk scrolla – vad gör alla andra egentligen, jobbar ingen eller?

Detta fenomenet kallas FOMO (fear of missing out). Det beskriver den rädsla människor upplever för att missa någonting som inträffar på en annan plats, andra alternativ. Ett psykologiskt fenomen som säkerligen givit fördelar under evolutionen för att stärka vår nyfikenhet och tvinga oss utanför trygghetszonen. Tyvärr är frekvensen av den digitala nyfikenheten inte att likna vid kvartalsvisa besök till granngrottan för att se vad de sysslar med.

Ytterligare ett exempel:

Har ni hört talas om Initiativ Q? Har du fått en inbjudan än? Nej, det är inget spel eller rörelse, utan en ny valuta. Ungefär som Bitcoin, fast bättre, om vi ska tro grundaren Saar Wilf.

Valutan i telefonen

Saar Wilf är en tung tech-entreprenör som tidigare sålt bolag till Paypal. En bra meritförteckning när nya digitala valutor ska skapas.

I motsats till Bitcoin, som Saar målar upp som dyrt – en miljöbov, svårt att använda och dessutom ett pyramidspel – är Q är en digital valuta som ska kunna användas globalt och finnas i din telefon. Allt detta kan alltså bli en del av din verklighet om du bara uppger din mejladress och sprider budskapet till dina vänner.

Tre miljoner människor har hoppat på tåget, vågar du avstå?

Men det där fattar väl alla att det är en bluff, tänker du kanske. Betänk då detta: 2009 köpte norrmannen Kristoffer Koch 5000 Bitcoins för ungefär 150 norska kronor. Inköpet glömdes bort och överlevde därför flera hysteriska värdeökningar de kommande åren. 2014 upptäcker Kristoffer att den nätta investeringen på 150 kr nu var värd 5 miljoner norska kronor.

Berättelser som den om Kristoffer gör att en massa, på pappret, smarta och kritiska människor hoppar på Q-febern. Allt kan härledas till FOMO, katalyserat av sociala medier.

Småspararna förlorar

Ray Dalio, en av världens mest framgångsrika investerare, har lagt oerhört mycket tid på att förstå psykologin bakom marknadsbeteende. Han menar att FOMO på aktiemarknaden syns genom en modell som alltid börjar med en första stark uppåttrend där erfarna investerare köper in sig i en tillväxtaktie.

När den ökar till en kritisk punkt börjar småsparare att köpa in sig, media hänger på och marknaden är lyrisk. Ingen vågar stå bredvid.

På denna topp säljer de första investerarna och fler småsparare som inte vågar missa chansen hoppar in. Aktien rasar, till följd av att det stora kapitalet försvinner. Fler småsparare går in eftersom aktien nu framstår som billig och de som förlorat vill skademinimera.

Sociala medier är fantastiskt. De överbryggar broar, hinder, meningsskiljaktigheter och kontinenter. De minskar avstånd och tillåter nästintill direkt kommunikation mellan människor.

Vad som är viktigt att minnas är att sociala medier påminner oss om den verklighet andra människor ser som ideal, den standard de ser upp till skjuts ut och tolkas ofta av oss andra som en stillbild ur verkligheten, icke-konstruerad. Sociala medier är ett fönster till en ständigt alternativ verklighet.

Ibland tror jag vi mår bra av att titta, reflektera, göra ett aktivt val att fortsätta enligt plan och käka falukorv på en tisdag.

DANIEL FRANSÉN

IT-entreprenör

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till Linköping News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner Linköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Linköping News på Facebook.

-----

No more pages to load