Stjernkvist – jag kan säga på dagen när vinden vände

joshua-fuller-9Ng6mvu7ZNg-unsplash

Det har blivit dags för det första spadtaget av Ostlänken och det kommer att göras i Norrköping. För Lars Stjernkvist handlar det om en tvist mellan två fiender som till slut blev något positivt.

– För mig kommer den 13 november att vara en dag med fokus på framtiden. Men visst kommer jag att vara lite nostalgisk också och minnas ögonblick som var viktiga för beslutet om den här satsningen, säger Lars Stjernkvist.

Lars arbete för Ostlänken handlar inte om hastigheten på tågen, vilket det annars är stor fokus på nu. Enligt Lars var det istället viktigt att få till fler spår. Något som nu blir till verklighet.

Men det är inte bara tågen som förändras, utan även rutten på Göta kanal ändras.

 

Stöd från den dåvarande finansministern Anders Borg

När Lars Stjernkvist la fram sitt förslag om de utökade spåren så fick han medhåll från den dåvarande finansministern Anders Borg. Han tyckte att iden var klart intressant och ändrade sig helt då han tidigare uttryckt att det var en robust olönsam ide.

I augusti 2012 kom beskedet om att bygget kommer att bli av och enligt Lars är det mycket tack vare samarbetet mellan Norrköping och Linköping och politikerna i de olika partierna.